Νέο πρόγραμμα “Εξοικομώ κατ’οίκον”

Νέο πρόγραμμα “Εξοικομώ κατ’οίκον”. Στο διάστημα Ιουλίου-Σεπτεμβρίου πρόκειται να τρέξει το νέο πρόγραμμα “Εξοικονομώ Κατ΄οίκον”, ύψους 300 εκατ. ευρώ και θα αφορά 40.000 νοικοκυριά, επισήμανε ο γενικός γραμμετάς Επενδύσεων και ΕΣΠΑ, του υπουργείου Οικονομίας, Παναγιώτης Κορκολής Στο πλαίσιο ημερίδας που διοργανώνουν στη Θεσσαλονίκη η Greenagenda.gr και η Συμεών Τσομώκος SA, με τίτλο «Κυκλική Οικονομία: Δημιουργώντας Αξία» ο ίδιος αναφέρθηκε στους τρεις πυλώνες, στους οποίους επενδύει η κυβέρνηση για την εξοικονόμηση ενέργειας. Ειδικότερα για το πεδίο που αφορά τα δημόσια κτίρια, όπως σχολεία και νοσοκομεία, γνωστοποίησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι ήδη έχουν εξασφαλιστεί πόροι από προγράμματα του ΕΣΠΑ και της ρήτρας αναθεώρησης και μέσα στο καλοκαίρι ο αρμόδιος υπουργός θα προβεί σε σημαντικές ανακοινώσεις. Για την εξοικονόμηση ενέργειας στον τομέα της βιομηχανίας και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, ο κ. Κορκολής απαντώντας σε σχετική ερώτηση του ΑΠΕ-ΜΠΕ τόνισε ότι το σχετικό πρόγραμμα θα τρέξει το 2018 με κεφάλαιο 100 εκατ. – 200 εκατ. ευρώ, ποσό στο οποίο αναμένεται να προστεθούν επιπλέον 100 εκατ. ευρώ ετησίως από το 2019, στο πλαίσιο των αντίμετρων που ψηφίστηκαν χθες στη Βουλή. Σύντομα το Ταμείο Υποδομών, με αρχικό κεφάλαιο 600 εκατ. ευρώ Εντός του Ιουλίου θα είναι έτοιμη η συμφωνία χρηματοδότησης για τη δημιουργία Ταμείου Υποδομών στη χώρα μας, τον Σεπτέμβριο θα γίνει η σχετική συνεργασία με τις εμπορικές τράπεζες και τέλος του τρέχοντος έτους θα τρέξει, όπως επισήμανε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Κορκολής, απευθύνοντας κάλεσμα στους ενδιαφερόμενους για ΣΔΙΤ να ετοιμάσουν τις προτάσεις τους, ώστε να ευνοηθούν άμεσα των πόρων που θα είναι διαθέσιμοι. ‘ Οπως διευκρίνισε ο κ. Κορκολής, “μέσω του Ταμείου Υποδομών θα παρέχεται φτηνή χρηματοδότηση για την υλοποίηση έργων με έμφαση στην ενέργεια και το περιβάλλον”, ενώ απαντώντας σε σχετική ερώτηση σημείωσε ότι σε αυτό θα συμμετέχει με 200 εκατ. ευρώ η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), ίσο ποσό θα προέρχεται από το πακέτο Γιούνκερ και άλλα 200 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ. Μεταξύ άλλων, κατά την ομιλία του στην ημερίδα ο κ. Κορκολής έδωσε την ψήφο εμπιστοσύνης της ελληνικής κυβέρνησης στην κυκλική οικονομία, τονίζοντας ότι έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στα σχέδιά της, ενώ σημείωσε ότι η υιοθέτηση των πρακτικών της θα οδηγήσει σε νέες θέσεις εργασίας και ανάπτυξη, που αποτελούν βασικά ζητήματα για τη χώρα μας. Επιπλέον ο ίδιος ανέφερε ότι για τη διαχείριση στερεών και υγρών αποβλήτων προβλέπονται μέσω ΕΣΠΑ και άλλων περιφερειακών προγραμμάτων κονδύλια ύψους 2 δισ. ευρώ και τόνισε ότι “βρισκόμαστε σε προχωρημένο στάδιο συζητήσεων με την ΕΤΕπ προκειμένου να προστεθούν επιπλέον πόροι”.

Read More

Εξαίρεση των μηχανικών από την υποχρεωτική χρήση POS

Εξαίρεση των μηχανικών από την υποχρεωτική χρήση POS ζητά ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός με επιστολή του προς τον Υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο, που κοινοποιείται στον Αναπληρωτή Υπουργό Γιώργο Χουλιαράκη, στην Υφυπουργό Κατερίνα Παπανάτσιου και στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Συγκεκριμένα, στη σχετική επιστολή Στασινού προς Τσακαλώτο μετά από ομόφωνη απόφαση της Διοικούσας Επιτροπής, ο Πρόεδρος του ΤΕΕ παραθέτει τους λόγους για τους οποίους το ΥΠΟΙΚ οφείλει να προχωρήσει στην εξαίρεση των μηχανικών από την υποχρεωτική χρήση POS και αποδομείται πλήρως η λογική της επιβολής αυτού του μέτρου. Αναλυτικά, σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην επιστολή: Οι εισπράξεις των αμοιβών των μηχανικών γίνονται σχεδόν αποκλειστικά μέσω κατάθεσης σε τραπεζικό επαγγελματικό λογαριασμό. Το ΤΕΕ διαθέτει, από το 2007, πληροφοριακό σύστημα υποβολής και υπολογισμού της νόμιμης αμοιβής το οποίο εκδίδει κωδικούς κατάθεσης των αμοιβών σε επαγγελματικό λογαριασμό και έτσι δεν τίθεται θέμα απόκρυψης φορολογικής ύλης. Επιπλέον, το ύψος των αμοιβών των μηχανικών, λόγω της φύσεως της παρεχόμενης εργασίας, η οποία δεν είναι στιγμιαία και απαιτεί χρόνο ολοκλήρωσης, είναι σχετικά υψηλή ανά συναλλαγή (μέσος όρος 2016 περίπου 600€) και δεν προσφέρεται για είσπραξη μέσω POS. Με δεδομένο ότι οι αμοιβές υπολογίζονται και καταβάλλονται σε επαγγελματικό λογαριασμό, η επιβολή POS δεν συμβάλλει στον περιορισμό της φοροδιαφυγής, απλά θα επιβαρύνει τους μηχανικούς και τους πολίτες . Το άρθρο 65 παρ. 1 του νόμου Ν. 4446/2016 προβλέπει ότι «1. Οι δικαιούχοι πληρωμής, στο πλαίσιο των συναλλαγών τους με καταναλωτές, υποχρεούνται, εντός ορισμένης προθεσμίας και ανάλογα με τον κύριο Κωδικό Αριθμό Δραστηριότητάς τους (ΚΑΔ), να αποδέχονται μέσα πληρωμής με κάρτα για την ολοκλήρωση των πράξεων πληρωμής». Επομένως,  το πεδίο εφαρμογής του νόμου περιορίζεται στις συναλλαγές με καταναλωτές. Δεν υπάρχει, δηλαδή, αμφιβολία ότι εξαιρούνται από το πεδίο εφαρμογής του νόμου οι συναλλαγές οι οποίες εμπίπτουν στην εμπορική, επιχειρηματική ή επαγγελματική δραστηριότητα του λήπτη της υπηρεσίας. Περαιτέρω, κατά την παροχή των υπηρεσιών ο μηχανικός  έχει σχέση εντολής με τον εντολέα του, δεδομένου ότι πληθώρα νομοθετικών διατάξεων επιβάλλουν υποχρεωτικά την ανάθεση έργου σε μηχανικό, για τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος. Ο λήπτης, δηλαδή, των υπηρεσιών  δεν είναι καταναλωτής και αντιστοίχως ο μηχανικός  κατά την παροχή των υπηρεσιών δεν είναι «προμηθευτής». Δεδομένου ότι ήδη προβλέπεται από τη νομοθεσία η υποχρεωτική πληρωμή των επαγγελματικών συναλλαγών άνω των 500 ευρώ (όριο μικρότερο του μέσου ύψους αμοιβής μηχανικού)μέσω τραπεζικών προϊόντων (κατάθεση σε λογαριασμό, ηλεκτρονική διατραπεζική μεταφορά, πληρωμή με χρεωστική ή πιστωτική κάρτα κλπ), η ανωτέρω αναφορά για υποχρεωτική χρήση POS για την εκτέλεση συναλλαγής παραβιάζει το δικαίωμα της οικονομικής ελευθερίας μεταξύ των μερών (μηχανικός – εντολέας), καθώς προωθεί, ως μη όφειλε, τη χρήση ενός τραπεζικού προϊόντος σε βάρος των άλλων, παρά το γεγονός ότι στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων οι τράπεζες παρέχουν ευνοϊκότερη τιμολόγηση στους επαγγελματίες μηχανικούς για τη χρήση επαγγελματικών λογαριασμών, με αποτέλεσμα τη μικρότερη επιβάρυνση τόσο του μηχανικού όσο και του εντολέα του. Επομένως, τυχόν επιμονή του Υπουργείου σε ερμηνεία της διάταξης που θα υποχρεώνει τους μηχανικούς στη χρήση ενός μόνο τραπεζικού προϊόντος, έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τις εφαρμοζόμενες ήδη διατάξεις και προκαλεί αθέμιτη παρέμβαση των υπηρεσιών σας (λόγω ερμηνείας) – και όχι του ίδιου του νομοθέτη – στον ανταγωνισμό και παραβιάζει υπέρτερο, προστατευόμενο από το νόμο και το Σύνταγμα, δικαίωμα. Η επιβολή πρόσθετου κόστους στις συναλλαγές των μηχανικών  με τους εντολείς τους,  το οποίο θα αναγκαστούν να μετακυλήσουν στους τελευταίους, έχει ως συνέπεια αδικαιολόγητη, πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση και δυσχέρανση της πρόσβασης σε μηχανικό  για τους πολίτες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ποιότητα και την ασφάλεια των έργων & των κατασκευών. Σημειώνεται, ότι το εν λόγω πρόσθετο κόστος, λόγω της χρήσης POS, δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως αυτοτελές μέγεθος, αλλά αθροιστικώς με όλες τις υπόλοιπες χρηματικές επιβαρύνσεις, που έχουν επωμιστεί  τα τελευταία χρόνια οι έλληνες πολίτες. Η διαρκώς επιδεινούμενη οικονομική και επαγγελματική κρίση έχει ως αποτέλεσμα το «πάγωμα» των επαγγελματικών δραστηριοτήτων  του μηχανικού.  Η υποχρεωτική επιβολή του κόστους αγοράς ή μίσθωσης τερματικού μηχανήματος POS σε μηχανικούς, που εκ των πραγμάτων δεν θα το χρησιμοποιήσουν, είναι προδήλως δυσανάλογη και αδικαιολόγητα επαχθής. Ο νομοθέτης μπορούσε και όφειλε να έχει εισαγάγει κριτήρια που σχετίζονται με την οικονομική και επαγγελματική δραστηριότητα και τον κύκλο εργασιών των επαγγελματιών που θα υφίστανται το πλέον επαχθές μέτρο της υποχρεωτικήςτοποθέτησης τερματικού μηχανήματος POS.

Read More

Δασικοί χάρτες – Εκπτώσεις και δόσεις

Δασικοί χάρτες – Εκπτώσεις και δόσεις για τα εκχερσωμένα. Μειωμένο έως και κατά 83% θα είναι το αντάλλαγμα χρήσης για τις γεωργικές εκμεταλλεύσεις σε εκτάσεις δασικού χαρακτήρα που έχουν εκχερσωθεί, ενώ οι καλλιεργητές, οι οποίοι θα έχουν τη δυνατότητα αποπληρωμής του σε 100 δόσεις, θα μπορούν έως τις 12 Ιουνίου για τις περιοχές που έχουν αναρτηθεί δασικοί χάρτες να προχωρήσουν στην τακτοποίησή τους. Αυτό προβλέπει Κοινή Υπουργική Απόφαση των αναπληρωτών υπουργών Περιβάλλοντος, Σωκράτη Φάμελλου, και Οικονομικών, Γιώργου Χουλιαράκη, η οποία δημοσιεύτηκε χθες στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Το τίμημα που καθορίζεται με την απόφαση αυτή θα επιβάλλεται ως διατήρηση του περιβαλλοντικού ισοζυγίου εξαιτίας της αλλαγής χρήσης αυτών των εκτάσεων, επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Περιβάλλοντος. Επιπλέον, με δεύτερη ΚΥΑ, που υπεγράφη, ορίζεται ατέλεια στην υποβολή αντιρρήσεων για τα κληροτεμάχια σε αναδασμό ή περιοχές αναδασμού, καθώς επίσης και για τις αντιρρήσεις που θα υποβληθούν από τους ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού. Σε ό,τι αφορά στα ανταλλάγματα χρήσης για τις εκτάσεις δασικού χαρακτήρα των οποίων η μορφή άλλαξε από δάσος σε αγρό έως το 2007, η ΚΥΑ προβλέπει ότι: – σε δημόσια δάση και δασικές εκτάσεις το αντάλλαγμα χρήσης υπολογίζεται στο 20% της καθοριζόμενης αξίας τους (αξία δάσους), – σε ιδιωτικά δάση και δασικές εκτάσεις το αντάλλαγμα χρήσης υπολογίζεται στο 12,5% της καθοριζόμενης αξίας τους, – σε δημόσιες εκτάσεις, χορτολιβαδικές, βραχώδεις ή πετρώδεις (των περιπτώσεων α’ και β’ της παραγράφου 5 του άρθρου 3 του Νόμου 998/1979 ως ισχύει), το αντάλλαγμα χρήσης υπολογίζεται στο 15% της καθοριζόμενης αξίας τους.

Read More

Τι αλλάζει με τον ΕΝΦΙΑ και τις αντικειμενικές αξίες

Τι αλλάζει με τον ΕΝΦΙΑ και τις αντικειμενικές αξίες. Σε νέα αναβολή της προσαρμογής των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων στα επίπεδα των πραγματικών εμπορικών τιμών της κτηματαγοράς για άλλους έξι μήνες και συγκεκριμένα για τον Δεκέμβριο του 2017 (αντί για τον Ιούνιο του ιδίου έτους), ώστε το νέο σύστημα προσδιορισμού των φορολογητέων αξιών των ακινήτων να είναι διαθέσιμο για εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου 2018, συμφώνησαν η κυβέρνηση και οι δανειστές. Στόχος του σχεδίου αυτού είναι τον Μάρτιο του επομένου έτους να εκδοθούν και να αποσταλούν σε περισσότερους από 7 εκατομμύρια φορολογούμενους τα εκκαθαριστικά του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) του έτους 2018, στα οποία ο συγκεκριμένος φόρος θα έχει υπολογιστεί όχι επί των ισχυουσών σήμερα αντικειμενικών αξιών αλλά επί των νέων φορολογητέων τιμών των ακινήτων, που θα είναι προσαρμοσμένες στα επίπεδα των αγοραίων τιμών τους. Επειδή όμως οι νέες φορολογητέες αξίες των ακινήτων – που θα προκύψουν από την προσαρμογή των σημερινών αντικειμενικών αξιών στα πραγματικά επίπεδα της κτηματαγοράς – αναμένεται να είναι μειωμένες σε πολλές περιοχές της χώρας, η κυβέρνηση και οι δανειστές συμφώνησαν εντός του 2018 να ληφθεί μέριμνα ώστε να περιοριστούν κι άλλο οι απαλλαγές από τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. και να αυξηθούν οι συντελεστές επιβολής του, ώστε τα έσοδα που θα αποδίδει ο συγκεκριμένος φόρος να διατηρηθούν στο επίπεδο των 2,65 δισ. ευρώ. Όπως προκύπτει, ειδικότερα, από τα όσα αναφέρονται στο κείμενο του νέου επικαιροποιημένου Μνημονίου, στο οποίο φέρονται να έχουν συμφωνήσει η κυβέρνηση και οι δανειστές, ο ΕΝΦΙΑ θα υπολογιστεί και φέτος με βάση τις εξωπραγματικές (σε πολλές περιοχές της χώρας) αντικειμενικές φορολογητέες αξίες των ακινήτων, ενώ το νέο σύστημα υπολογισμού των φορολογητέων αξιών της ακίνητης περιουσίας, με βάση τις πραγματικές τιμές της κτηματαγοράς, θα νομοθετηθεί, τελικά, τον Δεκέμβριο του 2017 – αντί τον Ιούνιο του 2017 που προέβλεπε το προηγούμενο επικαιροποιημένο Μνημόνιο – και θα εφαρμοστεί από το επόμενο έτος. Στο πλαίσιο αυτό, όπως αναφέρεται στο σχετικό απόσπασμα του νέου επικαιροποιημένου Μνημονίου, τα εκκαθαριστικά σημειώματα του ΕΝ.Φ.Ι.Α. του έτους 2018 θα επιδιωχθεί να εκδοθούν τον Μάρτιο του επομένου έτους (ελάχιστους μήνες αφού θα έχει ολοκληρωθεί η πληρωμή του ΕΝ.Φ.Ι.Α. του 2017) και στα νέα αυτά σημειώματα, ο συγκεκριμένος φόρος θα επιδιωχθεί να είναι υπολογισμένος με βάση τις νέες φορολογητέες αξίες, που θα είναι προσαρμοσμένες στα επίπεδα των πραγματικών τιμών της κτηματαγοράς. Δεδομένου ότι, εξαιτίας της πολυετούς οικονομικής κρίσης, οι αγοραίες τιμές των ακινήτων σε πολλές περιοχές της χώρας μας έχουν μειωθεί σημαντικά, οι νέες φορολογητέες αξίες που θα έχουν καθοριστεί ως τον Δεκέμβριο του τρέχοντος έτους στα επίπεδα των αγοραίων αυτών τιμών αναμένεται να είναι σημαντικά μειωμένες σε σύγκριση με τις ισχύουσες σήμερα αντικειμενικές φορολογητέες αξίες. Ωστόσο, η συμφωνία της κυβέρνησης με τους δανειστές, όπως αποτυπώνεται στο επικαιροποιημένο Μνημόνιο προβλέπει ότι για να μην υπάρξουν επιπτώσεις στα έσοδα του Δημοσίου από τον ΕΝ.Φ.Ι.Α., εξαιτίας της μείωσης των φορολογητέων αξιών των ακινήτων που θα χρησιμοποιηθούν το 2018 ως βάση υπολογισμού του φόρου αυτού, η κυβέρνηση ανέλαβε τη δέσμευση να περιορίσει κι άλλος τις απαλλαγές από τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. και να αυξήσει τους συντελεστές υπολογισμού του συγκεκριμένου φόρου! Ειδικότερα, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο αποκαλυπτικό απόσπασμα του κειμένου του νέου επικαιροποιημένου Μνημονίου, σε περίπτωση που οι νέες φορολογητέες τιμές ακινήτων οδηγήσουν έστω και σε μικρή πτώση των εσόδων του ΕΝ.Φ.Ι.Α. κάτω από το επίπεδο των 2,65 δισ. ευρώ, που έχει προϋπολογιστεί να εισπράττεται κάθε χρόνο από τον συγκεκριμένο φόρο, θα διευρυνθεί η φορολογητέα βάση του ΕΝ.Φ.Ι.Α. και θα αναπροσαρμοστούν οι συντελεστές του ώστε το ύψος των εσόδων που θα εισπραχθούν να διατηρηθεί στο επίπεδο των 2,65 δισ. ευρώ! Από το επίμαχο απόσπασμα του νέου επικαιροποιημένου Μνημονίου προκύπτει εξάλλου ότι η νέα αναβολή του σχεδίου προσαρμογής των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων στα επίπεδα των πραγματικών τιμών της κτηματαγοράς για άλλους έξι μήνες, για τον Δεκέμβριο αντί για τον Ιούνιο του 2017, οφείλεται σε σημαντικές τεχνικές δυσκολίες που ανέκυψαν στην προσπάθεια υλοποίησης του συγκεκριμένου σχεδίου. Πιο αναλυτικά, στο κείμενο του νέου επικαιροποιημένου Μνημονίου περιγράφονται ουσιαστικά ένα νέο χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή του σχεδίου της προσαρμογής των αντικειμενικών αξιών στα επίπεδα των αγοραίων τιμών καθώς και ένα σχέδιο για την επιβολή του ΕΝ.Φ.Ι.Α. του 2018 από τον Μάρτιο του συγκεκριμένου έτους, δηλαδή πολύ νωρίτερα από κάθε άλλη φορά. Συγκεκριμένα, αναφέρονται τα εξής: «Οι τιμές ζώνης που λαμβάνονται υπόψη για τον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας των ακινήτων στην Ελλάδα θα ευθυγραμμιστούν με τις τιμές της αγοράς με τη βοήθεια Τεχνικής Βοήθειας: (1) Μέχρι τα τέλη Μαϊου 2017, θα συσταθεί ομάδα εργασίας για την αποτίμηση και την αναπροσαρμογή των φορολογητέων τιμών των ακινήτων η οποία θα συνεργαστεί με μια ομάδα διευθυντικών στελεχών υψηλού επιπέδου, όπου θα συμμετέχουν η Τράπεζα της Ελλάδος και η Ελληνική Στατιστική Αρχή. Στόχος της ομάδας αυτής θα είναι να βελτιώσει την ικανότητα της μονάδας αποτίμησης ακινήτων με την πρόσληψη έμπειρου εκτιμητή και ομάδας και ζητώντας τεχνική βοήθεια μέχρι τα τέλη Ιουνίου του 2017. (2) Έως το τέλος Ιουλίου 2017 θα έχουν συγκεντρωθεί όλα τα απαιτούμενα δεδομένα, θα έχουν ταξινομηθεί πλήρως τα περιουσιακά στοιχεία και θα έχει προσδιοριστεί η μεθοδολογία για τον προσδιορισμό των αξιών και η μεθοδολογία αποτίμησης που σχετίζονται με τις διαφορετικές κατηγορίες των ακινήτων (3) Έως το τέλος Σεπτεμβρίου 2017 θα έχει βελτιωθεί η ικανότητα της μονάδας αποτίμησης ακίνητης περιουσίας με την πρόσληψη έμπειρων εκτιμητών και τη διαμόρφωση μιας ειδικής ομάδας για την αναπροσαρμογή των φορολογητέων αξιών της ακίνητης περιουσίας (4) Έως το τέλος Σεπτεμβρίου 2017 θα έχει αναπτυχθεί επίσης μια μόνιμη πλατφόρμα πληροφόρησης για την αναπροσαρμογή των φορολογητέων αξιών των ακινήτων περιουσιακών στοιχείων. (5) Έως το τέλος Νοεμβρίου 2017 θα πρέπει να έχει εξασφαλιστεί ο πλήρης προσδιορισμός της ακίνητης ιδιοκτησίας μέσω του υφιστάμενου κτηματολογίου και μέσω διασταυρωτικού ελέγχου όλων των ιδιοκτησιακών συμφερόντων με όλες τις μεμονωμένες ιδιοκτησίες. (6) Έως το τέλος Δεκεμβρίου 2017 θα έχει θεσπιστεί νομοθεσία για την ευθυγράμμιση των φορολογητέων αξιών των ακινήτων με τις τιμές αγοράς (7) Έως το τέλος Μαρτίου θα έχουν εκδοθεί τα εκκαθαριστικά σημειώματα του Ε.Ν.Φ.Ι.Α. του έτους 2018 με βάση τις νέες φορολογητέες τιμές. Σε περίπτωση που οι νέες τιμές ακινήτων οδηγήσουν σε μικρή πτώση των εσόδων του ΕΝ.Φ.Ι.Α. σε σχέση με τα προϋπολογισθέντα 2,65 δισ. ευρώ, θα διευρυνθεί

Read More

Προκηρύχθηκε η δράση για Μεταποίηση

Προκηρύχθηκε η δράση για μεταποίηση, εμπορία ή ανάπτυξη Γεωργικών προϊόντων με επιδότηση 70% για τα νησιά. Υποβολές αιτήσεων από 16 Μαϊου έως 18 Αυγούστου. Τα δικαιολογητικά για την αίτηση ενίσχυσης Τα απαραίτητα δικαιολογητικά έγγραφα και στοιχεία που θα πρέπει να συνοδεύουν την αίτηση ενίσχυσης είναι: • Καταστατικό ή εταιρικό κατά περίπτωση του δικαιούχου. • Τίτλοι ιδιοκτησίας οικοπέδου και πιστοποιητικό μεταγραφής και βαρών αυτού, στο οποίο πρόκειται να πραγματοποιηθεί η επένδυση είτε πρόκειται για νέα μονάδα ή για μετεγκατάσταση ή εκσυγχρονισμό ή επέκταση ήδη υπάρχουσας μονάδας. • Ισολογισμοί και αποτελέσματα χρήσεως για τα τρία προηγούμενα έτη αυτού της αίτησης, καθώς επίσης και η υποβολή των αντιστοίχων εκκαθαριστικών σημειωμάτων της εφορίας ενός εκάστου των εταίρων που κατέχουν ποσοστό ίσο ή άνω των 10%. • Πρόσφατη φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα που να καλύπτουν την ημερομηνία υποβολής της αίτησης. • Τεχνικά σχέδια (τοπογραφικό διάγραμμα κάλυψης, κατόψεις, όψεις, τομές), σχέδια διάταξης μηχανολογικού εξοπλισμού και λεπτομερής τεχνική και λειτουργική περιγραφή της προτεινομένης αίτησης ενίσχυσης. • Προσφορές για την προμήθεια του μηχανολογικού εξοπλισμού που θα αποτελούν τη βάση κατάρτισης του προϋπολογισμού στο μέρος που αφορά τον εξοπλισμό. • Αναλυτικό προϋπολογισμό κόστους κτιριακών εγκαταστάσεων. • Αποδεικτικά στοιχεία ίδιων πόρων και γενικά κάθε στοιχείο που τεκμηριώνει τη δυνατότητα του επενδυτή να καλύψει την προβλεπόμενη ιδιωτική συμμετοχή: ίδιοι πόροι – π.χ. αύξηση μετοχικού κεφαλαίου (με αναφορά ότι αφορά το πρόγραμμα), δημιουργία αποθεματικού για επενδύσεις, δημιουργία ειδικού αποθεματικού για τις εταιρίες τις εισηγμένες στο χρηματιστήριο καθώς και τις συνεταιριστικές οργανώσεις, καταθέσεις των κυρίων μετοχών κ.λπ.- και δανεισμός: με βεβαίωση χρηματοπιστωτικού ιδρύματος που να δηλώνει το κατ’ αρχήν ενδιαφέρον για δανειοδότηση του προτείνοντα, σε περίπτωση που μέρος της επένδυσης καλυφθεί με δάνειο, σύμφωνα με το χρηματοδοτικό σχήμα της επένδυσης. • Υπεύθυνη δήλωση ότι το ίδιο αντικείμενο της επένδυσης δεν έχει προταθεί ή οριστικά υπαχθεί για ενίσχυση • Επιχορήγηση στον αναπτυξιακό νόμο ή σε άλλο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα. • Απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου ή άλλου αρμοδίου οργάνου όπως προσδιορίζεται στο Καταστατικό της επιχείρησης για τον ορισμό του υπευθύνου υλοποίησης της πράξης και τον αριθμό Τραπεζικού Λογαριασμού στον οποίο θα καταβάλλονται οι πληρωμές. • Αντίγραφο Ποινικού Μητρώου του νόμιμου εκπροσώπου της εταιρείας.

Read More

Δασικοί χάρτες και διόρθωση λαθών

Δασικοί χάρτες και διόρθωση λαθών. 9 Λάθη στους δασικούς χάρτες και πως διορθώνονται. Τις διαδικασίες διόρθωσης εννέα σφαλμάτων στους δασικούς χάρτες καθορίζει με απόφασή του το υπουργείο Περιβάλλοντος. Οι ιδιοκτήτες ακινήτων θα μπορούν να υποβάλλουν ατελώς τη σχετική αίτησή τους στις δασικές υπηρεσίες χωρίς να είναι απαραίτητη η υποβολή αντίρρησης. O πολίτης που θα εντοπίσει πρόβλημα σε έκτασή του σε αναρτημένο δασικό χάρτη, θα πρέπει αρχικά να απευθυνθεί στα Σημεία Υποστήριξης Ανάρτησης Δασικών Χαρτών και στη συνέχεια -εφόσον το επιθυμεί- να υποβάλει και αντίρρηση. Το «Έθνος» παρουσιάζει με παραδείγματα τα πρόδηλα σφάλματα που αντιμετωπίζει η συγκεκριμένη υπουργική απόφαση: Σφάλματα που οφείλονται στα χαρτογραφικά υπόβαθρα. Υπάγονται περιπτώσεις απόκλισης ή εσφαλμένης τεχνικής απόδοσης των οριογραμμών που παρατηρούνται πάνω στις αεροφωτογραφίες του 1945 και του 2007 και μπορεί να προκύψουν από τη σύγκρισή τους. Ακολουθεί νέα φωτοερμηνεία εφόσον δεν πρόκειται για περιπτώσεις που έχει αλλάξει η μορφή στο έδαφος (δασική ή άλλη κάλυψη, δρόμοι, ρέματα ώστε να μπορεί να γίνει σύγκριση). Παράλειψη, εκ παραδρομής, της αποτύπωσης σαφώς δασικής έκτασης εντός ευρύτερης άλλης μορφής (αγροτικής κ.λπ.) και το αντίστροφο, όπως για παράδειγμα στις περιπτώσεις που έχουν αποτυπωθεί λανθασμένα τα όρια αγροτεμαχίων. Απεικόνιση εμφανώς λανθασμένης αγροτικής έκτασης ως δασικής (εξαιτίας λανθασμένης εκτίμησης του είδους βλάστησης) και το αντίστροφο, η οποία μπορεί να έχει προέλθει από τη χρήση αεροφωτογραφίας του 1945 που σε πολλές περιπτώσεις περιείχε δυσδιάκριτα όρια. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι μεγάλης ηλικίας ελαιώνες που λόγω της έντονης κλίσης του εδάφους κατά τη φωτοερμηνεία των αεροφωτογραφιών αποτυπώθηκαν ως δασικές εκτάσεις. Στις περιπτώσεις αυτές συμπληρώνεται και τροποποιείται ο δασικός χάρτης. Σφάλματα που οφείλονται σε παράλειψη ή λάθος αντιστοίχιση στοιχείων. Διορθώνονται λάθη όπως η διαφορά στο εμβαδόν των εκτάσεων και συμπληρώνονται οι εγγραφές που λείπουν. Η κατηγορία περιλαμβάνει και τυπογραφικά λάθη που μπορεί να έχουν αποτυπωθεί στους δασικούς χάρτες. Λανθασμένη αποτύπωση στον δασικό χάρτη, η οποία εμφανίζει διαβαθμισμένες περιοχές, δηλαδή περιοχές που δεν θα έπρεπε να εμφανίζονται για λόγους ασφαλείας, όπως για παράδειγμα τα στρατόπεδα και το αποτέλεσμα είναι τα στοιχεία του χάρτη να διαφέρουν από την πραγματική κατάσταση. Πρόκειται για λάθη που προέρχονται από επεξεργασμένες αεροφωτογραφίες και πλέον ορίζεται ότι μπορούν να διορθωθούν σε οποιοδήποτε στάδιο από την ανάρτηση έως την κύρωση των χαρτών. Εμφάνιση πεδινών εκτάσεων σε περιοχή ομαλής κλίσης ως χορτολιβαδικών. Οι χορτολιβαδικές εκτάσεις υπάγονται στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας και εμπίπτουν σε καθεστώς προστασίας σε αντίθεση με τις πεδινές, για΄αυτό και το συγκεκριμένο λάθος είναι ιδιαίτερα σημαντικό να διορθωθεί για τους ιδιοκτήτες. Τόσο αυτή όσο και η επόμενη περίπτωση υπάγονται στις κατηγορίες, στις οποίες βάσει του πρόσφατα ψηφισθέντος νόμου, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αποκτήσουν την κυριότητα έκτασης που καλλιεργούν προβαίνοντας σε εξαγορά της. Εμφάνιση εκτάσεων αναγνωρισμένων ως ιδιωτικών έναντι του Δημοσίου ως χορτολιβαδικών. Οι αναγνωρισμένες ως ιδιωτικές εκτάσεις εξαιρούνται της υπαγωγής στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας. Εμφάνιση εκτάσεων που αποτελούν τεχνητές δασικές φυτείες ως δασικών. Πρόκειται για περιπτώσεις εκτάσεων, οι οποίες μπορεί να έχουν αποτυπωθεί στους χάρτες ως δασικές, ενώ οι ιδιοκτήτες τους είχαν δημιουργήσει δασικές φυτείες (π.χ. λεύκες) συμμετέχοντας σε ευρωπαϊκά προγράμματα επιδοτήσεων. Η περίπτωση αυτή δεν περιλαμβάνει βέβαια τις αναδασωμένες εκτάσεις. Στις κατηγορίες αυτές, στην περίπτωση που ο δασικός χάρτης είναι θεωρημένος αλλά όχι αναρτημένος, η διόρθωση γίνεται αυτεπάγγελτα από το τμήμα Δασικών Χαρτογραφήσεων της οικείας Διεύθυνσης Δασών και θεωρείται εκ νέου ο καινούργιος χάρτης.

Read More

Διαβατήρια Ανακαίνισης Κτιρίων

Διαβατήρια Ανακαίνισης Κτιρίων.  Τα διαβατήρια ανακαίνισης κτιρίων είναι η εξέλιξη Πιστοποιητικών Ενεργειακής Απόδοσης. Στην πιο πρόσφατη μελέτη του, το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Απόδοσης Κτιρίων (BPIE) προτείνει την εξέλιξη των Πιστοποιητικών Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) σε Διαβατήρια Ανακαίνισης Κτιρίων, τα οποία θεωρούνται ως τα Πιστοποιητικά Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) 2.0, αλλά και ως τα τέλεια εργαλεία που οδηγούν σε καλύτερη απόδοση κτιρίων και σε πιο άνετα σπίτια. Παράλληλα, παρουσιάζεται και μια σειρά συστάσεων για την εισαγωγή των διαβατηρίων ανακαίνισης κτιρίων σε όλη την ΕΕ. Με βάση τρία παραδείγματα εφαρμογής των Διαβατηρίων Ανακαίνισης Κτιρίων στη βελγική περιφέρεια της Φλάνδρας (“Woningpas”), τη Γαλλία (“Passeport Efficacité Énergétique”) και τη Γερμανία (“Individueller Sanierungsfahrplan”), το Διαβατήριο Ανακαίνισης Κτιρίων επικεντρώνεται στο συνδυασμό επιτόπιων τεχνικών ενεργειακών ελέγχων αλλά και κριτηρίων ποιότητας που έχουν οριστεί, σε διάλογο πάντα με τους ιδιοκτήτες των κτιρίων. Το αποτέλεσμα αυτού του συνδυασμού είναι ένας φιλικός προς το χρήστη μακροπρόθεσμος χάρτης πορείας που οι ιδιοκτήτες κτιρίων μπορούν να χρησιμοποιήσουν για να σχεδιάσουν τη ριζική ανακαίνιση του κτιρίου τους, να συγκεντρώσουν όλες τις σχετικές πληροφορίες του κτιρίου σε ένα και μόνο μέρος και να έχουν έτσι μια πλήρως ενημερωμένη εικόνα του κτιρίου τους καθ ‘όλη τη διάρκεια ζωής του, όπου μεταξύ άλλων θα υπάρχουν πληροφορίες σχετικά με τα επίπεδα άνεσης, π.χ ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα κ.α. αλλά και ενδεχόμενη πρόσβαση σε χρηματοδοτικά εργαλεία. Στόχος αυτής της έκθεσης είναι να παρουσιάσει μια επισκόπηση των τριών πρωτοβουλιών που αναπτύσσονται επί του παρόντος στη Φλάνδρα (Βέλγιο), τη Γαλλία και τη Γερμανία, χώρες/περιοχές που κινούνται ήδη στον άξονα της ιδέας του Χάρτη ή Διαβατηρίου Ανακαίνισης Κτιρίων. Αυτές οι πρωτοβουλίες επελέγησαν λόγω του προχωρημένου σταδίου ανάπτυξής τους, καθώς παρέχουν μια καλή εικόνα της υποστηρικτικής διαδικασίας δημιουργίας του Διαβατηρίου Ανακαίνισης Κτιρίων και επίσης καλύπτουν τα κύρια ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν για την ανάπτυξη και την εφαρμογή της ιδέας αυτής. Και στις τρεις περιπτώσεις, οι δημόσιες αρχές έχουν δείξει ενδιαφέρον για την ιδέα αυτή, όπως για παράδειγμα η Γαλλία ενώ στην Φλάνδρα και τη Γερμανία έχουν υποστηρίξει την ανάπτυξή της. Η μελέτη του BPIE για τα Διαβατήρια Ανακαίνισης Κτιρίων, είναι διαθέσιμη εδώ. (Απόδοση κειμένου: Aλίς Κοροβέση, Γραμματέας Δ.Ε. του ΙΝΖΕΒ)

Read More

Ανήσυχη η αγορά για το νέο εξοικονομώ

Ανήσυχη η αγορά για το νέο εξοικονομώ. Ανησυχία επικρατεί στην αγορά σχετικά με τις καθυστερήσεις που σημειώνονται στην προκήρυξη του προγράμματος Εξοικονομώ II. Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι ενώ όλα είναι έτοιμα, εκκρεμούν οι τελευταίες εγκρίσεις στα υπουργεία ενώ χρονοτριβή για το πρόγραμμα αποτελεί και η καθυστέρηση στο κλείσιμο της αξιολόγησης και θεωρούν ότι το πρόγραμμα θα βγει μετά από κάποιους μήνες. Η χρονοτριβή αυτή έχει παγώσει την αγορά και τους άμεσα και έμμεσα επαγγελματικούς κλάδους (ενεργειακοί επιθεωρητές, εταιρείες κουφωμάτων, μονώσεων κλπ) οι οποίες ουσιαστικά λαμβάνουν τονωτικές ενέσεις από τα εν λόγω προγράμματα καθώς η κρίση στην κατασκευή έχει «παγώσει» τις οικοδομικές εργασίες και τις ανακαινίσεις. Σημειώνεται ότι το νέο πρόγραμμα διαφοροποιείται σε σχέση με το προηγούμενο με το μέγιστο ύψος του προϋπολογισμού να φθάνει τις 25.000 ευρώ  και η χρήση δανείου είναι προαιρετική και υπολογίζεται ανάλογα με το ύψος του προϋπολογισμού. Παράλληλα, συζητείται το ενδεχόμενο για ορισμένες εισοδηματικές κατηγορίες να είναι υποχρεωτική η αναβάθμιση κατοικιών στη β’ ενεργειακή κλάση. Ωστόσο, στο θέμα του χρόνου προκήρυξης του προγράμματος υπάρχουν και οι πιο αισιόδοξες φωνές οι οποίες ουσιαστικά θεωρούν ότι το πρόγραμμα θα βγει σε έναν μήνα. Ο πρόεδρος του ΤΕΕ-Τμήμα Δυτικής Μακεδονίας, Δημήτρης Μαυροματίδης, σε ενημερωτική εκδήλωση που οργάνωσε το Τεχνικό Επιμελητήριο Δυτικής Μακεδονίας ανέφερε ότι το πρόγραμμα «θα μπορούσε να έχει «βγει» στον αέρα από τον Δεκέμβριο, ωστόσο υπάρχουν καθυστερήσεις στην έγκριση του νέου κανονισμού ενεργειακής απόδοσης κτηρίων, που θεωρείται προαπαιτούμενο. Ο νέος κανονισμός είναι έτοιμος και υπάρχουν εκτιμήσεις ότι το πρόγραμμα θα βγει μέσα στον Μάιο».

Read More

Άμεση σύσταση και λειτουργία υπηρεσιών δόμησης στους Δήμους

Άμεση σύσταση και λειτουργία υπηρεσιών δόμησης στους Δήμους. Ο Συνήγορος του Πολίτη έλαβε σηµαντικό αριθµό αναφορών πολιτών σχετικά µε τη µη διεκπεραίωση πολεοδοµικών υποθέσεων σε πολλούς δήµους της χώρας, λόγω αδυναµίας υλοποίησης των πολεοδοµικών δοµών που είχαν προβλεφθεί στο πλαίσιο των ρυθµίσεων του Καλλικράτη και εξαιτίας σοβαρών δυσλειτουργιών των πολεοδοµικών υπηρεσιών που έχουν αναλάβει – σύµφωνα µε την ισχύουσα νοµοθεσία- τη διοικητική υποστήριξη των όµορων δήµων, που στερούνται υπηρεσιών δόµησης. Οι συγκεκριµένες ρυθµίσεις καθορίζουν ότι σε περιπτώσεις δήµων του ίδιου νοµού, όπου δεν υφίστανται υπηρεσίες µε επάρκεια υλικοτεχνικής υποδοµής και προσωπικού προς άσκηση των πρόσθετων πολεοδοµικών αρµοδιοτήτων, παρέχεται υποχρεωτικώς -έως τη σύσταση των πολεοδοµικών υπηρεσιών- διοικητική υποστήριξη από το δήµο της έδρας του νοµού ή από άλλον εγγύτερο δήµο. Ως καταληκτικός χρόνος οργάνωσης των δοµών αυτών ορίστηκε αρχικώς η 31η ∆εκεµβρίου 2012. Στη συνέχεια, µε µεταγενέστερες διατάξεις υπαγορεύτηκε η συνέχιση εφαρµογής των ανωτέρω διατάξεων περί διοικητικής υποστήριξης, κατά παρέκκλιση της προβλεπόµενης παραπάνω προθεσµίας. Ο Συνήγορος διαπίστωσε την ανεπιτυχή εφαρµογή του ισχύοντος νοµοθετικού πλαισίου ήδη από το 2011, τόσο για το δήµο Αθηναίων, όσο και άλλους δήµους της Επικράτειας, που αποτελούν έδρες νοµού και έχουν επωµιστεί τη διοικητική εξυπηρέτηση των εγγύτερων δήµων. Αρχικώς συµπεριέλαβε το ζήτηµα στις Ετήσιες Εκθέσεις των ετών 2013 και 2014, ενώ το 2015 προέβη στην αποστολή εγγράφου προς τους συναρµόδιους υπουργούς Οικονοµικών, Εσωτερικών και ∆ιοικητικής Ανασυγκρότησης και Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Η Ανεξάρτητη Αρχή επεσήµανε στην πολιτική ηγεσία το µεταβατικό χαρακτήρα των νοµοθετικών διατάξεων, αλλά και τα ακραία προβλήµατα κακοδιοίκησης που παρατηρήθηκαν λόγω των διαρκών παρατάσεων εφαρµογής τους. Τόνισε δε τις κύριες επιπτώσεις του φαινοµένου, όπως την αδυναµία ανταπόκρισης των δήµων στην άσκηση των πρόσθετων αρµοδιοτήτων που τους εκχωρήθηκαν, τις σοβαρές καθυστερήσεις στον έλεγχο αυθαιρέτων κατασκευών, την αδυναµία επιβολής και είσπραξης προστίµων, τις καθυστερήσεις στην έκδοση οικοδοµικών αδειών και άλλα. Ο Συνήγορος του Πολίτη κατέθεσε τις προτάσεις του προς τα συναρµόδια Υπουργεία, οι οποίες συνοψίζονται στην ενίσχυση των δήµων µέσω ορθολογικής ανακατανοµής του διαθέσιµου προσωπικού, στη θέσπιση καταληκτικής προθεσµίας για την περαίωση υλοποίησης των νέων δηµοτικών υπηρεσιών χωρίς περαιτέρω χρονική παράταση, στην πρόβλεψη κυρώσεων στις περιπτώσεις µη συµµορφούµενων δήµων, καθώς και στη δηµιουργία βάσης πληροφοριών για τη συγκέντρωση στοιχείων προς εκτίµηση της πραγµατικής κατάστασης και των αναγκών ανά δήµο. Παρά τις επισηµάνσεις του Συνηγόρου του Πολίτη όσον αφορά στην κρισιµότητα του προβλήµατος που ανάγεται σε λόγο δηµοσίου συµφέροντος, τόσο από πλευράς προστασίας των ατοµικών δικαιωµάτων των πολιτών, όσο και από πλευράς δηµοσιονοµικής ωφέλειας, δεν έχει, ως σήµερα, υπάρξει ανταπόκριση από τα αρµόδια Υπουργεία. Για το λόγο αυτό, ο Συνήγορος επανήλθε µε νεότερο πρόσφατο έγγραφό της, προσβλέποντας στην ανάληψη οργανωτικής και νοµοθετικής πρωτοβουλίας για την άρση του προβλήµατος. Δείτε την επιστολή του Συνήγορου του Πολίτη προς τους αρμόδιους Υπουργούς, εδώ

Read More

Κίνδυνος ακύρωσης των δασικών χαρτών

Κίνδυνος ακύρωσης των δασικών χαρτών. Κινδυνεύει να τιναχτεί στον αέρα το εγχείρημα της κύρωσης των δασικών χαρτών εξ αιτίας πιθανής απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας το οποίο ενδέχεται να κρίνει αντισυνταγματική την εξαίρεση από τους χάρτες των αυθαίρετων οικισμών. Η Voria.gr έχει στα χέρια της και δημοσιεύει την πρόταση του εισηγητή του ΣτΕ Χ. Ντουχάνη ο οποίος προτείνει να κηρυχτεί αντισυνταγματική η υπουργική απόφαση 34844/11.7.2016 του υπουργού και του αναπληρωτή υπουργού Περιβάλλοντος με την οποία ορίστηκαν τα κριτήρια βάσει των οποίων εξαιρέθηκαν από τους δασικούς χάρτες οι αυθαίρετοι οικισμοί. Ενδεχόμενη αντισυνταγματική απόφαση πιθανότατα θα συμπαρασύρει και τον σχετικό νόμο ν. 4389/2016, σε εφαρμογή του οποίου εκδόθηκε η κρινόμενη υπουργική απόφαση. Οι «οικιστικές πυκνώσεις» Το εμπόδιο των αυθαίρετων οικισμών, η κυβέρνηση προτίμησε αντί να το επιλύσει, να το παρακάμψει. Έτσι εφηύρε τον όρο «οικιστικές πυκνώσεις» τον οποίο συμπεριέλαβε στο ν. 4389/16 με τον οποίο εξαιρούνται προς το παρόν από τους δασικούς χάρτες όλες οι αυθαίρετες κατασκευές (μεμονωμένες κατοικίες ή και οικισμοί) εντός των δασών ή ακόμη και οι οργανωμένοι –εκτός δόμησης οικισμοί, σε δασικές εκτάσεις. Σύμφωνα με τον πρώην αναπληρωτή υπουργό Περιβάλλοντος (και νυν Αγροτικής Ανάπτυξης) Γιάννη Τσιρώνη η ρύθμιση αυτή είχε ως στόχο να μειώσει όσο ήταν δυνατόν τις αντιρρήσεις που θα υποβληθούν ώστε να προχωρήσει ταχύτερα η κύρωση του (υπόλοιπου) δασικού χάρτη. Η προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση που ακολούθησε καθόριζε τα κριτήρια με βάση τα οποία ένας οικισμός χαρακτηριζόταν ως «οικιστική πύκνωση» και καλούσε τους δήμους να στείλουν στην αρμόδια εταιρεία του Κτηματολογίου (ΕΚΧΑ Α.Ε.) τα περιγράμματα αυτών των οικισμών ώστε να εξαιρεθούν από τους δασικούς χάρτες, όπως και έγινε σε πολλούς νομούς. Έτσι, για παράδειγμα, στην Αττική υπάρχουν δεκάδες τέτοιες περιπτώσεις, ενώ «οικιστικές πυκνώσεις» έχουμε και στη Θεσσαλονίκη (σε τέσσερις, πέντε περιοχές του δήμου Θερμαϊκού προς το παρόν). Στην πραγματικότητα οι αυθαίρετοι οικισμοί είναι πολλοί περισσότεροι αλλά δεν έχουν αποτυπωθεί στους δασικούς χάρτες καθώς οι οικείοι δήμοι δεν έστειλαν τα αναγκαία περιγράμματα. Στη Χαλκιδική για παράδειγμα, όπου υπάρχουν δεκάδες τέτοιοι οικισμοί κανείς απ’ αυτούς δεν έχει αποτυπωθεί στον αναρτημένο δασικό χάρτη καθώς οι δήμοι δεν απέστειλαν τα περιγράμματα. Με βάση την προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση οι «οικιστικές πυκνώσεις» αποτυπώνονται με ιώδες περίγραμμα στους δασικούς χάρτες και εξαιρούνται από τη διαδικασία κύρωσης. Κρίνεται αντισυνταγματική Η ρύθμιση του κ. Τσιρώνη επικρίθηκε έντονα από πολλούς φορείς οι οποίοι εξέφρασαν φόβους ότι με τον τρόπο αυτόν ανοίγει ένα παράθυρο για τη νομιμοποίηση αυθαιρέτων μέσα σε δασικές εκτάσεις. Εναντίον αυτής της ρύθμισης προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας η Πανελλήνια Ένωση Δασολόγων Δημοσίων Υπαλλήλων και το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος. Στην εισήγησή του προς το ΣτΕ, ο αρμόδιος εισηγητής κ. Ντουχάνης προτείνει να γίνει δεκτή η προσφυγή κατά της υπουργικής απόφασης την οποία χαρακτηρίζει αντισυνταγματική. Συγκεκριμένα αναφέρει: «η προσβαλλόμενη απόφαση αντίκειται με τις διατάξεις τωv άρθρων 24 παρ.1 και 117 παρ.3 του Συντάγματος, παραβιάζοντας τόσο τη συνταγματική υποχρέωση του Κράτους για τη σύνταξη δασολογίου με βάση τους κυρωμένους δασικούς χάρτες όσο και τοv κανόνα του ‘δασικού κεκτημένου’, σύμφωνα με τον οποίο τα μέτρα που έχουν ληφθεί από τοv κοινό νομοθέτη για την προστασία των δασών μπορούν να μεταβληθούν μόνο προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης της προστασίας αυτής και πάντως όχι προς την κατεύθυνση της εξαίρεσης δασικών εκτάσεων». Συνεχίζει τονίζοντας πως με την προσβαλλόμενη απόφαση «οι ‘οικιστικές πυκνώσεις’ εξαιρούνται από την ανάρτηση των δασικών χαρτών (με αποτέλεσμα μάλιστα να μηv μπορούν να ασκηθούν αντιρρήσεις), παρότι δεν είναι μη δασικές εκτάσεις, οι οποίες ούτως ή άλλως δεv περιλαμβάνονται στους δασικούς χάρτες. Ως εκ τούτου δε οι εv λόγω ‘οικιστικές πυκνώσεις’ αφορούν αποκλειστικά αυθαίρετους οικισμούς εντός δασών ή δασικών εκτάσεων και εν γένει εκτάσεων υπαγόμενων στη δασική νομοθεσία». Ο εισηγητής υπογραμμίζει επίσης ότι «εξάλλου, η οικιστική αξιοποίηση τωv δασικού χαρακτήρα εκτάσεων δεν συνιστά λόγο υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος που θα δικαιολογούσε κατ’ αρχήv τη μεταβολή του προορισμού τους. Επίσης, η αποστολή των περιγραμμάτων των ‘οικιστικών πυκνώσεων’ στην αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την περιβαλλοντική και πολεοδομική τους διαχείριση δεv αναιρεί τη συνταγματική υποχρέωση ένταξης των δασικού χαρακτήρα εκτάσεων στους δασικούς χάρτες και στο δασολόγιο, πέραν του ότι οι εκτάσεις αυτές δεν επιδέχονται πολεοδομικής αξιοποίησης, αφού η διαδικασία ανάρτησης και κύρωσης των δασικών χαρτών προωθείται άμεσα κα ι αυτοτελώς σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη διαδικασία, ενόψει και του μακρού χρονικού διαστήματος που έχει παρέλθει χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η σχετική διαδικασία». Ο εισηγητής καταλήγει αναφέροντας πως με την προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση «θίγεται το ‘δασικό κεκτημένο’, διότι η εξαίρεση τωv εν λόγω εκτάσεων από τους δασικούς χάρτες δεν συνιστά πρόσφορο μέτρο για την προστασία των δασών και των δασικών εκτάσεων, αντιθέτως δε το μέτρο αυτό κωλύει τηv απογραφή του συνόλου των εκτάσεων αυτών και, ως εκ τούτου. επιδεινώνει την προστασία τους σε σχέση με τις διατάξεις του άρθρου 23 του ν. 3889/2010 όπως ίσχυαν πριν από τηv τροποποίησή τους με τοv ν. 4389/2016».

Read More